POPhumanistyka | in the back row to the late night double feature picture show

„Cthulhu na prezydenta” – konferencja naukowa

Cthulhu na prezydenta

Ukazał się właśnie pełen plan konferencji organizowanej na wrocławskiej filologii polskiej pt. „Cthulhu na prezydenta. Między władzą a popkulturą”, w której to sesji naukowej będę miał okazję uczestniczyć z referatem pt. „Chłop polski jest to specyficzny rodzaj stwora…” – światopogląd minionych epok w historycznych grach fabularnych. Sama konferencja odbędzie się w dniach 24-25 listopada w instytucie filologii polskiej UWr przy placu Nankiera, natomiast mojego wystąpienia, którego abstrakt zamieszczam w rozwinięciu notki, będzie można wysłuchać pierwszego dnia o godz. 15.20.

 

„Chłop polski jest to specyficzny rodzaj stwora…” – światopogląd minionych epok w historycznych grach fabularnych

Wśród ogromnej liczby gier fabularnych, które umożliwiają rozgrywkę w najrozmaitszych światach, istnieje znaczna grupa systemów wykorzystujących jako swój setting określone realia historyczne (między innymi: Zew Cthulhu, Ars Magica, Grey Ranks, Cold City, a także polskie Dzikie Pola i Zły Cień: Kruki Urojenia). Zabieg wykorzystania rzeczywistości historycznej w grze RPG wiąże się z koniecznością względnie dokładnego odtworzenia przeszłości, w skład której wchodzi m.in. określony światopogląd i ideologia charakterystyczna dla danego okresu. Teoretycznie bowiem gracze wcielają się w postacie, którym ów światopogląd był bliski.

Niemniej w praktyce może to rodzić problemy związane z faktem, że przekonania w pełni akceptowane w przeszłości dziś w powszechnym dyskursie uważane są za niedopuszczalne i skrajne. Wśród takich elementów światopoglądowych można by wymienić np. sposób patrzenia na kwestie rasowe, narodowe, religijne czy związane z płcią. Projektanci gier RPG wykorzystujących realia historyczne stają zatem przed problemem rozwiązania tej sprzeczności między światopoglądem graczy i społeczeństwa, w jakim żyją, a światopoglądem ich postaci i realiów, w jakich toczy się rozgrywka.

Referat skupiać się będzie na analizie wybranych systemów RPG (Zew Cthulhu, Dzikie Pola oraz Cold City) właśnie pod kątem wykorzystywanych rozwiązań owej sprzeczności, a ściśle rzecz biorąc, pod kątem sposobu ukazania w podręcznikach i scenariuszach ideologii charakterystycznej dla określonej rzeczywistości historycznej. Repertuar stosowanych środków jest bowiem szeroki, obejmuje on między innymi całkowite wyparcie tej sfery świata przedstawionego i zastąpienie świadomości historycznej świadomością człowieka XXI wieku, zdystansowanie poprzez kampowe przerysowanie czy projektowanie swoistej umowy społecznej. Referat będzie dotyczył tego, w jaki sposób gry fabularne radzą sobie (bądź nie) z kontrowersjami ideologicznymi i w jaki sposób światopogląd zostaje wykorzystany w ramach ludycznego mechanizmu, jakim jest system RPG.

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wszyscy jesteśmy Natankami, czyli jak polskie media tropiły Szatana

Gdy mniej więcej rok temu polski Internet odkrył księdza Natanka i solidarnie zaczął kulać się przy nim ze śmiechu, wszyscy...

Zamknij
 

Essentials